Hvorfor du må spisse målgruppen din

merkevare for gründere Jun 15, 2017

Ønsker du å jobbe med alle? Har du vanskeligheter med å definere drømmekunden? Tenker du at det å definere kunden er et markedsføringsknep som du ikke vil være en del av? Da bør du lese videre...

Jeg får ofte høre dette når jeg jobber med gründere, spesielt coacher, terapeuter eller andre som jobber med personlig utvikling.

Disse har ofte en større misjon for det de gjør. De virkelig brenner for å hjelpe andre.

Det føles ofte sårt å måtte velge bort noen som man vet man kan hjelpe. Det kan til og med føles litt kynisk.

Kjenner du deg igjen?

Hva om det ikke handler om å velge bort?

Hva om det heller ikke handler om markedsføringsknep eller inntjening? Hva om det handler om noe mye større og viktigere?

Hva om det handler om å skape kjemi, nærhet og kunne gjøre en forskjell?

Når jeg jobber med coacher og terapeuter og vi begynner den nøysommelige jobben med å snevre oss innover mot å definere drømmekunden, så skjer det ofte mye spennende.

Svært mange oppdager at drømmekunden er veldig lik DE SELV.

Altså slik de var for noen år siden før de fant "løsningen" eller hjelpen. Hva om det også gjelder deg?

Et tips da er å intervjue deg selv. Dette kan gi mye spennende input som kan hjelpe deg å skape magi i kommunikasjonen og formidlingen din.

Tenk at den personen du er i dag intervjuer den personen du var når du hadde utfordringene/problemene. Noen spørsmål du kan stille da er:

  • Hvordan var jeg da?
  • Hva gjorde jeg/gjorde jeg ikke?
  • Hva slet jeg med? Hva var mine utfordringer?
  • Hva drømte jeg om? Hva trengte jeg?

Men det kan også være interessant å snu det rundt og tenke at den du var tidligere intervjuer den du er nå.

Da kan interessante spørsmål være:

  • Hva har du lært?
  • Hva skulle du ønske du visste for ... år siden som du vet nå?
  • Hva ville du gjort annerledes?
  • Hvilke type personer kunne du ha trengt i livet ditt da?

Disse spørsmålene kan gi deg verdifull informasjon til hvordan du kan nå ut med budskapet ditt og hvordan du kan bli tydeligere på hva du kan tilby.

Det er mange måter å spisse målgruppen din på. Uansett på hvilken måte du finner din målgruppen på, er gevinsten stor.

Det blir blant for eksempel enklere å nå inn når du virkelig vet hvem du snakker til. Når vi får denne magiske kontakten "hjerte til hjerte" åpner vi opp for noe mye større.

I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.  (Maya Angelou)

Folk husker ikke hva du sa, men hvordan du får dem til å føle.

Snakker du til ALLE mister du magien. Men snakker du til én spesiell person i rommet, vil alle føle magien og flere vil også koble seg på og kjenne seg igjen.

Dette er grunnen til hvorfor det å definere målgruppen er så viktig.

Ønsker du hjelp til å finne tydeliggjøre og styrke hva som gjør deg unik og hvem som er din ideelle målgruppe, sjekk ut kurset The brand YOU for gründere. Kanskje dette er akkurat det du trenger?

Sjekk også minikurset: Finn din autentiske merkevare. 

Lykke til!