Er personlig merkevare lett å manipulere?

Med alle de muligheter som sosiale medier gir oss, er det mulig å fremstå som en annen person enn den man egentlig er. Du har kanskje allerede sett og mistenkt at noen gir uttrykk for et glansbilde av seg selv og sine omgivelser på sosiale medier? Men gir det suksess?

Er det bare å bestemme seg for hva du ønsker folk skal si og begynne å si dette om og om igjen i alle kanaler?

Svaret er både ja og nei. 

Med sosiale medier kan det dessverre være lett å bli fanget i et "glansbildet".

Jeg sier fanget fordi det etterhvert kan føles veldig begrensende, ensomt og ikke minst slitsomt å ha et glansbildet som er ikke her virkeligheten. Det blir som å være i en jobb hvor du ikke kan være deg selv. 

Det er viktig å huske at du ikke bygger merkevaren din på sosiale medier alene.

Det kan være utmattende å prøve å passe inn i det glansbildet man har gitt på sosiale medier. Du treffer jo folk utenfor skjermen også, både privat og i jobbsammenheng.

Hvis din profil på sosiale medier ikke er i overenstemmelse med hvordan du er når man treffer deg "live" - er det negativ merkevarebygging. 

Du klarer sjelden leve i tråd med et glansbilde over tid. Det krever mye energi å holde på fasaden. Kroppen kan nemlig ikke lyve særlig lenge. Folk vil derfor gjennomskue deg på sikt. 

Du vil få et mye bedre liv om du bygger din personlige merkevare rundt hvem du er og ikke hvem du tenker du bør være.

Det handler om å være ekte.Det handler om å være autentisk.Det handler om å finne dine drivere - det som gjør deg unik.

Da vil du slippe å tenke gjennom hva du skal si, mene og gjøre - det kommer av seg selv. Du slipper å bygge en glanset fasade. Du kan bare være deg selv. 

Lyst på mer inspirasjon, sjekk ut minikurset "Finn din unikhet". Klikk her for gratis link til kurset. 

Lykke til med å styrke din autentiske merkevare. 

 

 

 

(Image: Shutterstock)