Jeg kan like gjerne gi opp

personlig merkevare Jul 11, 2017

En klient av meg kom til første timen med følgende kommentar: ”Det er jo helt umulig å jobbe som coach fordi det er jo så sterk konkurranse der ute. Der er ikke plass til meg. Jeg kan like gjerne gi opp”. 

Jeg hører dette ofte fra personer i coachingbransjen, men heldigvis hører jeg det motsatte også.  Begge deler er jo riktig alt etter hvordan du ser det. 

Prøver du kopiere andre på bekostning av å finne din stil og din retning, vil det føles som det er tøff konkurranse,  uansett bransje. Det vil være vanskelig å nå frem og tiltrekke deg kunder. For hvorfor skal kunden velge deg når du er lik alle andre?

Når du prøver å være som ”alle andre" i din bransje kan det lett føles som om du aldri når helt opp, som om det ikke er plass til deg. Det kan da være lett å tenke at du har valgt feil bransje eller gi opp.

Har du derimot fokus på hvem du er, hva som er dine verdier og hva du står for er konkurransesituasjonen en helt annen.

Kan noen egentlig kopiere deg som person? Kan noen egentlig kopiere din måte å gjøre ting på, din måte å tenke på, din væremåte?

Det finnes bare en i hele verden som er som deg. Ingen kan kopiere deg når du er ekte og genuin.

Selv om mange kan gjøre det samme som deg, er det bare en i hele verden som er akkurat som deg. Du er helt unik!

Å bygge en sterk merkevare handler om å være ekte, genuin og tydelig i forhold til hvem du er - enten det gjelder personer, firma eller produkter.

Andre kan kopiere  hva du gjør. De kan kopiere teknikkene og modellene dine. Derimot kan de aldri kopiere HVEM du er, personligheten din, det du har opplevd i livet, verdiene dine og det du står for.

Der er du helt unik. Der er det ingen konkurranse. 

Hvis du våger å være være deg selv og finne din unikhet, vil det alltid være plass til deg.  

Heldigvis fortsatte min klient karrieren som coach. I stedet for å gi opp jobbet hun med å bli mer bevisst på hva som var hennes unikhet. Hun har fått tilbake selvtillitten og tiltrukket seg de kundene som var riktige for henne. 

Min erfaring er at alle har noe unikt ved seg. Noen ganger trenger vi bare å "pusse brillene" for å se det selv. 

Sjekk også gratiskurset: Finn din autentiske merkevare eller ta kontakt med meg på [email protected]