Bare 1 av 4 stoler på merkevarer. Kan vi stole på deg?

autentisk merkevare grjndertips merkevare for gründere personlig merkevare vær deg selv vær unik Dec 09, 2019

I følge en markedsundersøkelse fra PR firmaet Cohn & Wolf viste det seg at bare 1 av 4 personer stoler på merkevarer. Hvorfor er det slik? Hva kan vi gjøre med det?

Kommunikasjon og PR firmaet spurte nylig 12000 forbrukere rundt om i verden og fant at bare 1 av 4 personer mente de kunne stole på merkevarer.

Hovedgrunnen var at de ikke opplevde merkevarene som autentiske.

De opplevde at hele 78% ikke vare åpne og ærlige. Bare 1 av 4 mente at merkevarer faktisk holdt det de lovet.

Denne undersøkelsen var ment for merkevarer generelt, ikke personlige merkevarer spesielt.

Hvordan er det med personlige merkevarer? Hvordan er det med deg?

Hva vil det egentlig si å være autentisk?

Her er 3 viktige råd som Cohn & Wolf konkluderte med i analysen. Disse prinsippene gjelder vel så mye for personlige merkevarer.

1. Vær autentisk
Analysen viste at de merkevarer som virkelig var autentiske, hadde en sterk og lojal tilhengerskare. Ha fokus på å holde det du lover og være den du er, så vil du virkelig ha mye å vinne. Men det gjelder ikke bare å være autentisk - du må også vise det til omverden - ellers blir du bare en godt bevart hemmelighet. 

2. Vis respekt
Dette handler om hvordan du behandler andre. Det handler om å gjøre mot andre det du ønske andre skal gjøre mot deg - uansett motgang eller medgang. Vis kundene, samarbeidspartnere, kollegaer og andre i nettverket ditt at de betyr noe for deg. Og unngå å snakke ned andre. 

3. Vær ekte
Det hjelper ikke bare å snakke - du må også vise hva du gjør og hvem du er. "Action speaks louder than words" som det så fint heter på engelsk. 

Vær ærlig og ekte når du snakker med andre - også når du snakker om pris, tilbudene dine, erfaringen din eller om deg selv.

Det handler om å være bevisst egne verdier og bevisst på hvem du er og vite begrensningene dine. 

 

Til mer man prøver å bli en man ikke er, til lettere er det å støte bort potensielle kunder eller arbeidsgivere.

Til mer du er tro mot deg selv og har fokus på "walk the talk" til mer vil du oppnå suksess!

Du kan lese mer om hvordan du kan styrke en autentisk personlige merkevare i boken: "Vær unik. Hvordan styrke din personlige merkevare" her.